Samen met Centric heeft Gripvol hard gewerkt aan het volledig automatiseren van het Bbz-aanvraagproces. Trots zijn we dan ook op de ontwikkelde eDienst, die het aanvraagproces eenvoudiger en sneller maakt. Voor zowel gemeenten als ondernemers.

Op 30 september loopt de verlengde Tozo-regeling voor ondernemers af. Gemeenten verwachten dan een sterke toename van de Bbz-aanvragen. Met de eDienst van Gripvol en Centric en Gripvol kunnen gemeenten het Bbz-aanvraagproces volledig digitaliseren. Zo kunnen zij ondernemers die via deze regeling financiële steun aanvragen snel en klantvriendelijk van dienst zijn en zich tijdig voorbereiden op de verwachte toename van het aantal aanvragen.

Onze pilotorganisaties Bureau Zelfstandigen Fryslân en ROZ Groep hebben een belangrijke bijdrage geleverd in de totstandkoming van deze nieuwe oplossing. Bij de ontwikkeling is rekening gehouden met de producten die PPO Nederland aanbiedt voor de innovatie op het gebied van Bbz-aanvragen. De online integratie van de intake, beoordeling en automatische afhandeling van Bbz-aanvragen biedt belangrijke voordelen voor de gebruikers:

  • Gemeenten besparen geld, omdat het inzetten van externe adviesbureaus voor de kredietbeoordeling minder vaak nodig is.
  • Gemeenten besparen veel tijd, omdat ondernemers de informatie zelf verzamelen en invullen. De tijd die vrijkomt kan worden besteed aan gesprekken met ondernemers van wie de aanvraag extra aandacht behoeft.
  • Besluiten komen consistent en objectief tot stand, omdat alle aanvragen op dezelfde manier worden behandeld.
  • Gemeenten kunnen hiermee de verwachte sterke groei van het aantal aanvragen opvangen.
  • Ondernemers kunnen altijd, overal en op ieder apparaat hun aanvraag indienen.
  • Ondernemers hebben sneller duidelijkheid over de status van hun aanvraag.

Snel een beschikking of levensvatbaarheidsonderzoek
Een online Bbz-aanvraag verloopt zo: aanvragers en hun partners loggen in via DigiD, waarna de beschikbare informatie binnen de keten (Suwinet, Handelsregister, BRP) wordt vooringevuld en de aanvrager direct de benodigde bewijsstukken kan uploaden.

In de werkomgeving van de consulent is het mogelijk een uitgebreid onderzoek naar de levensvatbaarheid uit te voeren aan de hand van de historische en verwachte resultaten van de onderneming, en in de applicatie aanwezige branche-informatie.

De eDienst gaat bij iedere aanvraag uit van drie mogelijke routes: de snelle route, de snelle route met bijzonderheden (oranje) en de handmatige route. De juiste route wordt bepaald aan de hand van de antwoorden die de ondernemer geeft op vragen over de eigen situatie. Afhankelijk daarvan wordt snel een beschikking afgegeven of juist een levensvatbaarheidsonderzoek gestart. Het online aanvraagproces draagt zo bij aan een snelle afhandeling van Bbz-aanvragen.

Benieuwd naar de eDienst Bbz?

In de productflyer “eDienst Bbz” lees je meer informatie. Ook op de site van Centric vind je een uitgebreide uitleg. Zij vertellen je graag meer over de ontwikkelde eDienst, bijvoorbeeld in dit artikel. Of bekijk binnenkort de vlog van Rutger Zijlstra en Erik Staas. Als mede-oprichter van Gripvol Technologie B.V. en productmanager eDiensten Centric vertellen zij je waarom de eDienst Bbz is ontwikkeld. We geven een seintje als de vlog live staat!

Wil je graag in een live demonstratie zien hoe het aanvraagproces werkt? Neem dan contact met ons op!

Rutger Zijlstra: Rutger@gripvol.nl  06 – 20 27 43 17
Arjen Veurink:  Arjen@gripvol.nl    06 – 42 15 48 23