Op 1 oktober stopte het kabinet met een deel van het coronasteunpakket, waaronder de Tozo-regeling voor zelfstandig ondernemers. Hoewel de meeste sectoren inmiddels weer aardig op stoom zijn, loopt het aantal ondernemers dat bijstand (Bbz) aanvraagt op. Of die stijging nu tijdelijk is of niet, als gemeente kun je er maar beter op voorbereid zijn.

Het aantal faillissementen was in het tweede kwartaal van 2021 historisch laag. De financiële en fiscale maatregelen van het kabinet hebben de getroffen ondernemers op korte termijn dan ook flink gestut. Een onbedoeld bijeffect daarvan is dat het steunpakket mogelijk ook niet-levensvatbare ondernemingen in de lucht houdt.

Faillissementsgolf verwacht in 2022
Het wegvallen van de overheidssteun zal voor deze bedrijven niet zonder gevolgen blijven: accountants- en belastingadviesbedrijf PwC en de Universiteit Leiden verwachten een faillissementsgolf in het tweede kwartaal van 2022. Vooral binnen de sectoren horeca, groot- en detailhandel en cultuur & recreatie zullen de economische effecten van de coronapandemie nog lang merkbaar blijven.

Na de piek aan Bbz-aanvragen vanwege het beëindigen van het steun- en herstelpakket, kan de voorspelde golf van faillissementen zorgen voor een maandenlange piekbelasting voor de Bbz-loketten, vergelijkbaar met die van de vorige crises.

Stijgend aantal Bbz-aanvragen opvangen
De coronacrisis is er een van de lange adem, ook financieel. Ondanks de gunstige economische vooruitzichten voor veel sectoren, zal de voorspelde faillissementsgolfs onvermijdelijk leiden tot meer Bbz-aanvragen. Dat vraagt om een passende infrastructuur die helpt om al deze aanvragen vlot te verwerken en te beoordelen.

Om gemeenten daarbij te helpen zijn er door Gripvol samen met IT-leveranciers digitale diensten ontwikkeld die het Bbz-aanvraagproces automatiseren, van de intake tot de beoordeling en afhandeling. Ondernemers kunnen daarmee eenvoudig online hun aanvraag indienen en krijgen snel duidelijkheid over hun aanvraag, terwijl gemeenten hun ondernemers vlot van dienst zijn en besparen op externe kredietbeoordeling.

Online aanvraagproces
Maakt uw gemeente al gebruik van digitale dienstverlening, waarmee zij ondernemers in staat stellen 24/7 om hulp te vragen? Door het aanvraagproces te automatiseren, kunt u de sterke groei van het aantal aanvragen opvangen én tegelijk zelfstandig ondernemers die tijdelijk hulp nodig hebben op klantvriendelijke wijze van dienst zijn – piek of geen piek.

Wil je meer weten over Bbz-dienstverlening? De Gripvol adviestool kan eenvoudig koppelen met uw aanvraagsysteem. Informeer gerust naar de mogelijkheden.